loading...
روستای سقی|سقی نیوز|سقی|گناباد
☺ Admin ☺ بازدید : 103 سه شنبه 17 تیر 1393 نظرات (0)

با سلام خدمت دوستان عزیز امیدوارم همیشه موفق و سر بلند باشید 

سروران عزیز امروز میخایم در باره ی یکی از مسائل و مشکلاتی که همه ی ما نا خواسته داریم بهش تن

میدیم صحبت کنیم اگه توفیق باشه از این به بعد تو این زمینه ها بیشتر صحبت میکنیم

طی چند سال اخیر یکی از تغییرات چشمگیر و اساسی در روستای سقی تغییر در بافت روستا

و ساختن خانه های جدید با مصالح تقریبا مدرن و اعمال علایق وسلایق شخصی میباشد.

تخریب بافت قدیمی روستا با اعطای وام مسکن به شدت در حال افزایش است در این میان نکاتی وجود

دارد که متاسفانه مورد توجه قرار نمیگیرد .

۱ـ بافت قدیمی و زیبای روستا تغییر یافته و روستای ما همان بافت شهری را پیدا میکند که زیبایی بافت

قدیمی را ندارد

۲ـ مسائل اقلیمی در طراحی بافت جدید به هیچ وجه مطرح نیست (مواردی چون جهت قرار گیری بناها

توجه به وزش بادهای غالب. کشیدگی بناهاو....) مسائلی که در بافت قدیمی بصورت تجربی همواره

مورد توجه بوده است.

۳ـ گسترش نا مناسب روستا با توجه به این که روستا از این لحاظ در محدودیت جدی قرار دارد و این برای

نسل آینده معضل اساسی خواهد بود

۴ـ وضعیت معابر اصلی روستا که کم کم دچار تغییرات عمده میشود و حفظ حریم معابر مورد توجه قرار

نمیگیرد .

البته نباید از استحکام بافت جدید در مقایسه با بافت قدیم غافل بود.

دوستان گلم خواهشا تو گفتگو ها شرکت کنید و با نظراتتون ما رو همچنان همراهی کنید باشد که به

نتایج سازنده و مفیدی برسیم و با بی تفاوتی از کنار این مسائل مهم نگذریم .

ساختن این آبادی به دست خود ماست چه بهتر که آگاهانه بسازیم


موفق باشید

☺ Admin ☺ بازدید : 102 دوشنبه 16 تیر 1393 نظرات (1)

آخرین جلسه تفاهم نامه سند توسعه روستایی مربوطه به شهرستانهای مشهد-نیشابور-سبزوار-گناباد و تربت حیدریه با حضور مدیرکل و معاونین دفتر امور روستایی و شوراها، فرماندار شهرستان،مدیرعامل اتحادیه، دهیار و رئیس شورای اسلامی روستای هدف مدل توسعه روستایی برگزار شد

در این جلسات اهداف کلی طرح ارائه گردید و مقرر گردید بازتاب رسانه ای از فعالیتهای انجام شده در سطح روستاها انجام پذیرد.

بایستی اذعان داشت انتخاب این روستاها در شهرستان یک فرصت استثنایی و ویژه برای پیشرفت روستا می باشد که محور اصلی در انتخاب این روستاها مشارکت گسترده مردمی می باشد.

دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها باید در خصوص انجام پروژه های هدف توسعه روستایی تعامل بیشتری با فرمانداران شهرستان داشته باشند و واگذاری امور عمرانی بر عهده پیمانکاران بومی می باشد که علاوه بر بهبود کیفیت کار ، فرصتهای اشتغال بوجود آمده برای اهالی همان منطقه باشد.

کنترل پروژه ها یکی از دیگر از موارد مطرح شده در این جلسات بود که مقرر گردیده بصورت هر دو ماه یک بار بررسی لازم از پروژه های مذکور جهت ارائه گزارش به استاندار محترم انجام گیرد.

از دیگر مواردی که می توان در این جلسات به آنها اشاره کرد ضرورت اخذ مشارکت و همراهی اهالی روستا، همکاری جدی و پشتیبانی دستگاههای اجرایی با محویت فرمانداری، تشریح مراحل اجرایی شدن سند توسعه روستایی به نحو مطلوب و شیوه تهیه سند و کمکهای قابل اتخاذ مطرح گردید و پس از آن نظرات فرمانداران، دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستایی اخذ شد.


برای دیدن عکس ها به ادامه مطلب مراجعه کنید

☺ Admin ☺ بازدید : 120 دوشنبه 16 تیر 1393 نظرات (0)

دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور همزمان با 14 تیر سالروز تصویب قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور و روز گرامیداشت مقام دهیار با صدور پیامی ضمن تقدیر از خدمات دهیاران، از آنها خواست اقدامات مناسبی در راستای شناسایی درآمدهای پایدار و حرکت به سوی خودکفایی و نیز توسعه فرهنگی روستاها با جلب مشارکت تمامی روستاییان عزیز و با رویکردی جهادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

متن پیام وزیر کشور به این شرح است :


در آستانه شانزدهمین سالگرد تصویب قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا با تدبیر مجلس محترم شورای اسلامی و بیش از یک دهه فعالیت مستمر نهاد نوین مدیریت روستایی یعنی دهیاری در خدمات‌رسانی به مناطق روستایی کشور قرار داریم. تقارن این سالگرد را با ماه مبارک رمضان و ایام صیام فرخنده دانسته و در نظام و مجموعه دولت توانی مضاعف را در خود برای خدمتگزاری به ملت شریف ایران به ویژه روستاییان عزیز احساس می‌کنیم.


شکل‌گیری نهاد دهیاری به عنوان متولی اصلی توسعه پایدار روستایی که به خدمات‌‌رسانی در تمامی وجوه عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی به روستاییان عزیز می‌پردازد و بازوی اجرایی نهاد مردمی شورای اسلامی روستا به شمار می‌رود و برخاسته بودن این دو نهاد از بطن جامعه روستایی، تحقق عملی مردمسالاری دینی را به شایستگی نشان داده و تصویرگر صادقی از مشارکت تمامی ملت ایران در اداره امور کشور است.

تأسیس دهیاری در قریب به 30 هزار روستای ایران اسلامی که بیشترین جمعیت روستایی کشور را در خود جای می‌دهند و تخصیص اعتبارات قابل توجهی به آن‌ها در سال گذشته، موفقیت بزرگی است که در سایه زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به دست آمده و به خوبی نمایانگر نحوه نگرش نظام مقدس جمهوری اسلامی است که بر رفع هرگونه تبعیض میان اقشار ملت و کاهش شکاف شهر وروستا تأکید دارد و نیز مبین تفاوت آن با نظام ستمشاهی که روستاییان را شهروند درجه دو نیز محسوب نمی‌کرد و عامدانه این مردم شریف و زحمتکش را در حضیض عقب‌ماندگی و فقر نگاه می‌داشت.

در آستانه این روز شاهد اجرای هزاران پروژه‌ عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی خلاقانه هستیم که با مشارکت مردم روستاها و با دستان توانمند دهیاری‌ها به اجرا درآمده‌اند و گام‌های مقتدرانه دهیاری‌ها در جاده خودکفایی‌ محسوب می‌شوند اما هنوز هم تا وضعیت مطلوب فاصله هست و تا زمان تحقق خودکفایی کامل تمامی دهیاری‌ها حمایت همه‌جانبه از آن‌ها در مجموعه حاکمیت در اولویت قرار دارد.

بی‌تردید یکی از ضرورت‌های توسعه پایدار در کشور توجه به جامع‌الاطراف بودن آن است و در سال 1393 که با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی «سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده دو رکن اصلی این توسعه مورد عنایت ویژه قرار گرفته و تمامی دست‌اندرکاران مدیریت روستایی کشور مخصوصاً دهیاران که در صف نخست قرار دارند باید اقدامات مناسبی در راستای شناسایی درآمدهای پایدار و حرکت به سوی خودکفایی و نیز توسعه فرهنگی روستاها با جلب مشارکت تمامی روستاییان عزیز و با رویکردی جهادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

امید است که به یمن عنایات و الطاف معنوی و برکات رهگشای خداوندی، اهتمام و تلاش دولت تدبیر و امید بویژه شخص رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات روستائیان و کمک به توسعه و بالندگی مناطق روستایی کشور و با بهره‌گیری از همت و تلاش شما دهیاران عزیز، به زودی شاهد تحولی عظیم در تمامی عرصه‌ها و بویژه عمران و آبادانی، زدودن فقر و محرومیت از مناطق روستایی کشور و توسعه همه‌جانبه آن‌ها باشیم. بی‌شک در راستای تحقق این مهم، شما به عنوان متولیان مدیریت روستایی کشور رسالت عظیمی را بر عهده داشته و انتظار می‌رود فضای مملو از صداقت، معنویت و صفای روستای خویش را ارج نهاده و با جدیت هر‌چه تمام‌تر و با توکل به حضرت حق خودتان را برای کارهای بس بزرگ‌تر امروز و فردا آماده کنید.

در پایان سربلندی و عزت ایران اسلامی و موفقیت شما عزیزان را در راستای انجام مطلوب وظایف محوله از درگاه احدیت طلب نموده و برایتان سلامت، سعادت و سربلندی مسألت می‌نمایم."


☺ Admin ☺ بازدید : 88 یکشنبه 15 تیر 1393 نظرات (0)



یا ایّها العزیز. مسّنا و اهلنا الضّر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الكيل و تصدّق علينا...


 زندگی نامه مختصر خديجه(س)


خدیجه که یکی از ثروتمندان عرب به شمار می آمد و نوشته اند هشتاد هزار شتر و پول های فراوانی در دست افراد مختلف برای تجارت داشت، وقتی می خواست با رسول خدا ازدواج کند، گفت:«به خدا قسم ای محمـد، اگر مال تو کم است، مال من زیاد است. کسی که خودش را در اختیار تو می‌گذارد، چگونه مالش را در اختیارت ...


حضرت خدیجه مادر ام ابیها


آرى، این خدیجه بود كه در برابر شخصیت متعالى و فضایل برجسته و خصوصیات و ارزش‌هاى والاى انسانى و خصلت‌هاى ملكوتى محمدصلی الله علیه و آله چنان خاضع و فروتن شده بود كه دیگر براى هیچ كدام از آن آداب و رسوم و سنت‌هاى اشرافى ارزشى قائل نبود.


 مقام حضرت خدیجه در پیشگاه خدا و رسول اكرم


جالب این است كه راهب نصرانی این مسئله را قبل از رسالت پیامبر و ازدواج او با خدیجه به خوبی پیش بینی كرد كه اگر خدیجه پیغمبر را رها نكند به مقامات و فضائل عظیمی دست خواهد یافت؛ آنجا كه به میسره غلام خدیجه گفت: «ای میسره به خانم و مولای خود سلام مرا برسان و به او اعلام كن


پیشاپیش فرارسیدن سالروز رحلت (همسر گرامی حضرت محمــد) حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) را تسلیت عرض می کنم

مدیر سایت 

☺ Admin ☺ بازدید : 100 شنبه 14 تیر 1393 نظرات (1)

9ewz_1 - Copy.png


باسلام خدمت همشهریان و کاربران عزیز

 به کلی تمامی ک وبلاگ دارند و در صفحات مجازی کار میکنند میرساند ک سایت سقی نیوز با تمام وبلاگها تبادل لینگ میکند

درصورت مایل بودن در قسمت تماس با ما و یا نظرات میتونند مارو در جریان بزارند.

درضمن اگ کسی بود ک خواست نویسنده این سایت باشه میتونه مارو در جریان بزاره تا در اصرع وقت پیگیری کنیم.

مارو در هرچه بهتر این سایت یاری کنید

موفق و موید باشید


مدیریت سایت سقی نیوز saghinews.ir

☺ Admin ☺ بازدید : 105 شنبه 14 تیر 1393 نظرات (0)


تجمع جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی در مقابل مجلس


 


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، تعداد 2500 نفر از کارگزاران مخابرات روستایی صبح امروز (شنبه 24 خرداد) در اعتراض به عدم‌ اجرای قرار داد 44 ساعت در هفته در مقابل درب شمال مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار اجرای آن از سوی شرکت مخابرات شدند.


لازم به ذکر است محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در نطق میان دستور خود با اشاره به ‌ موضوع قرارداد مستقیم شرکت مخابرات با کارگزاران مخابرات روستایی گفت: اخیراً این موضوع  مطرح شده است، به دنبال فرازونشیب‌ها در بند (ب) تبصره 15 قانون بودجه سال جاری است، بنابراین صندوق تامین اجتماعی و شرکت مخابرات مکلف به استمرار بیمه و انعقاد قرارداد مستقیم با کارگزاران، پیمانکاران و کارگزاران مخابرات روستایی طبق شرایط قانون کار است.


عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: شرکت مخابرات در برخی استان‌ها با کارگزاران مخابرات روستایی قرارداد کامل بسته و در برخی نقاط قرارداد ساعتی منعقد شده است و متاسفانه برخی کارگزاران را نیز اخراج کرده‌اند.


فرهنگی تصریح کرد:بنابراین کسانی که در هیات مدیره شرکت مخابرات بعضاً در ساعات محدودی حضور دارند و درآمدهای ده‌ها میلیونی و پاداش‌های صدها میلیونی دریافت می‌کنند، هنگامی که نوبت کارگران و شاغلان روستایی می‌رسد، سخت‌گیری نکنند.


فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:  درآمد پیامک‌ها در روزهای پرترافیک سال می‌تواند بار مالی بیمه و حقوق کارگزاران روستایی شرکت مخابرات را جبران کند، بنابراین وزارت ارتباطات قانون را اجرا کند./

☺ Admin ☺ بازدید : 104 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (2)

بعد از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی و با وجود حضور همیشگی مردم سقی در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و... که از نمونه های بارز آن می توان به فعالیتهای آنان در زمان 8 سال دفاع مقدس که با تقدیم چند شهید ، چندین جانباز و ... به انقلاب اسلامی و حضور همیشگی مردم در انتخابات و راهپیماییها و ... اشاره کرد، این روستا دارای مشکلات عدیده ای می باشد که به چند نمونه از آنها می پردازم:
 
 
1-     از مشکلات روستا نبود زمین و امکانات ورزشی مناسب برای جوانان است و با توجه به علاقه مندی جوانان به ورزش و پیشرفت آنان در زمینه های مختلف اعم از والیبال، فوتبال، پینگ پونگ و ... ایجاد یک سالن ورزشی میتواند گرایش جوانان به ورزش و پیشرفت آنان در این زمینه و همچنین اوقات فراغت سالم را فراهم نماید.گرچه در روستا جوان دیگر کم هس ولی بازم سقیینی های مقیم مشهد و گناباد زمانی ک به روستا میایند یک مکان برای ورزش داشته باشند.

2-      مشکل دیگر مردم روستا نبود وسیله ایاب و ذهاب مناسب به شهرها ، مخصوصا کسانی ک برای خرید بایست به گناباد بروند ولی روستای سقی خود مینی بوس ندارند ومینی بوس از  زیبد است و خود روستامینی بوس ندارد ک بتواند مشکلات مردمی ک به گناباد میروند رو حل کند زیرا کسانی هستند ک به ماشین نمیرسند و از گناباد بازمی مانند.جالب این جاست ک وقتی ماشین از زیبد به روستا میاید مسافرانی را  ک در سرخط هستند را سوار میکند و میرود حتی یک دقیقه هم صبر نمیکند

3-      مشکل بزرگ دیگر وضعیت بد کوچه ها  با توجه به خاکی بودن آن است که عبور و مرور ماشین هارا در کوچه ها را مشکل کرده.

☺ Admin ☺ بازدید : 184 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

نماز شب اول ماه رمضان


نماز شب اول ماه مبارك رمضان چهار ركعت در هر ركعت بعد از حمد پانزده مرتبه توحيد

نماز شب دوم ماه مبارك رمضان چهار ركعت در هر ركعت بعد از حمد بيست مرتبه انا انزلناه


برای بقیه توضیحات به ادامه مطلب مراجعه کنید


منبع:بیتونه

☺ Admin ☺ بازدید : 276 پنجشنبه 12 تیر 1393 نظرات (0)

روستا در مسیر تاریخ ایران


تاریخ شکل گیری روستا در ایران، متجاوز از قدمت تاریخ مدون ایران است. به همین دلیل گروهی از صاحب نظران اعتقاد دارند که ایجاد روستا در ایران به هزاره های قبل از میلاد مسیح می رسد. عده ای از جغرافیدانان و جامعه شناسان روستایی بر این باورند که روستاهای اولیه از اسکان یافتن گروه های کم انسانی که پیش از آن به شیوه گردآوری و شکار امرار معاش می کردند، شکل گرفته است.


با گذشت زمان و رواج کشاورزی کوچ نشینی جای خود را به یکجانشینی داد. استقرار این گرو های انسانی در مکان هایی بود که خاک مناسب و آب کافی برای زندگی کشاورزی داشتند. این دو عامل در شکل گیری روستاها نقش اصلی و اولیه داشته اند. در واقع کلمه آبادی به مفهوم جایی است که آب و گیاه دارد. اساس روستاها در مناطق پر باران، زمین و در نواحی خشک و نیمه خشک، آب و زمین است.


شکل گیری روستاهای ایران به نه هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. اولین روستاها در ایران حدود ۱۰ قرن قبل از میلاد در دامنه های زاگرس و نواحی شمال خوزستان شکل گرفته است. با شکل گیری روستاها در مناطق دیگر ایران، این روستاها تحولات اجتماعی، اقتصادی و معیشتی خود را آغاز کردند. ولی به دلیل عدم ارتباط بین نواحی مختلف روستایی، این تحولات روند کندی در این مناطق داشته اند. بنابراین روند تکامل زندگی اجتماعی، پیشرفت روستاها و ابداع لوازم کشاورزی به کندی و در طولانی مدت صورت گرفت. متأسفانه از تجهیزات ابتدایی و مناسبات اولیه زندگی اجتماعی روستاهای ابتدایی ایران اطلاعات دقیقی در منابع تاریخی وجود ندارد ولی آثار به جا مانده نشان می دهد که نوع مساکن ایرانیان روستاهای متمرکز بوده است.


شرایط طبیعی و محیطی ایران ایجاب می کرد که این روستاها به دلیل کمبود منابع آب یا مسائل امنیتی و سیاسی در کنار هم و به صورت مجتمع تشکیل گردند و این روستاها بعداً اساس حیات زندگی اجتماعی ایران را تشکیل دادند. با حضور قوم ماد در حدود آذربایجان کنونی کشاورزی توسعه یافت و از نیروی حیوان و نیروهای مولد در کشاورزی استفاده گردیده و در نتیجه صنایع دستی و صنایع فلزی به دلیل استفاده در معیشت کشاورزی گسترش یافت. در چنین شرایطی است که جدایی شغل به صورت خیلی ساده و ابتدایی ظاهر می شود و به مرور زمان تکامل می یابد. مشاغل از یکدیگر منفک و روابط اجتماعی متحول گردید. این پدیده ها توسعه اقتصادی و بهبود روابط اجتماعی روستاها را موجب گردید.


به ادامه مطلب مراجعه کنید

☺ Admin ☺ بازدید : 92 پنجشنبه 12 تیر 1393 نظرات (0)


یکی از ضعف‌های جدی فعالیت‌های فرهنگی که به صورت رسمی و یا غیررسمی در کشور انجام می شود، نادیده گرفتن مخاطب و در نگاه کلی و کلان، مردم است؛ از این روست که بسیاری از نهادهای فرهنگی توان خویش را در «ذائقه سازی» مصروف می‌دارند. حتی گروه های غیر رسمی (غیرحاکمیتی) مشغول در این عرصه نیز، نوع نگرش خویش را به مخاطب عرضه می کنند. در اینجاست که بیش از آنکه شاهد فعالیت‌های تعاملی در عرصه فرهنگ باشیم، حرکت هایی یک سویه و کلیشه ای را می بینیم. شاهد این مدعا اینکه اگر نگوییم هیچ، باید بگوییم کمتر دستگاه، ارگان و یا سازمان و گروهی یافت می‌شود که با شناخت ذائقه مخاطب و یا به تعبیری «ذائقه گروی» اقدام به تعریف فعالیت نماید. در واقع شناخت صحیحی از «محیط فرهنگی» مورد عمل وجود ندارد. اگر این انتظار را بسیار زیاد بدانیم، باید گفت حتی کمتر مشاهده می‌شود که دستگاه‌های عرصه فرهنگ و فعالان حوزه فرهنگ نسبت به تاثیر اقدامات خویش و یا «اثرسنجی» فعالیت‌های فرهنگی روی آورند. غلبه عرصه غیررسمی فرهنگ و استقبال از آن نیز، ماحصل چنین شرایطی است. اما انتظار رهبری معظم انقلاب اسلامی برای امسال اینگونه طرح شده است:

«در هر دو زمینه توقّعی که وجود دارد، تلاش مشترکی است میان مسئولان کشور و آحاد مردم. آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقّق پذیر نیست. بنابراین علاوه بر مدیریتی که مسئولین باید انجام بدهند، حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروری است؛ هم عرصه اقتصاد، هم عرصه فرهنگ. بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و مقصود تحقّق پیدا نخواهد کرد. مردم در گروه‌های گوناگون مردمی با اراده و عزم راسخ ملی می‌توانند نقش آفرینی کنند. مسئولین هم برای اینکه بتوانند کار را به درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند.»

و سوال اینجاست که چگونه این تلاش مشترک شکل خواهد گرفت؟ تلاشی مشترکی که مشارکت جمعی حاصل آن را در حوزه فرهنگ شاهد باشیم. برای شکل گیری این کنش اجتماعی و یا مشارکت جمعی، عنصر اساسی و حیاتی وجود «اعتماد اجتماعی» است که خود پایه پیشرفت خواهد بود.

حال فرصت طرح سوال مهم تر و جدی تری ایجاد می‌شود؛ آیا مردم به دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی کشور اعتماد دارند؟ تا با وجود این اعتماد زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری فراهم گردد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که متاسفانه در این خصوص دچار فقدان جدی اطلاعات هستیم. به عنوان مثال پیرامون میزان اعتماد مردم به سازمان تبلیغات اسلامی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده جدید و متقن وجود ندارد. البته سازمان و یا نهادی ممکن است ادعا کند که در این زمینه کارهایی انجام داده و منتشر نکرده، که بی تردید ما نیز از انتشار آنها خوشحال خواهیم شد. اما با رجوع به پیمایش های ملی و سراسری از اعتماد مردم به برخی اصناف که صبغه فرهنگی دارند سوال به عمل آمده است. مرور و بازخوانی این اطلاعات می‌تواند قدری فضای تحلیل را شفاف تر نماید. البته متاسفانه در همه این نظرسنجی‌ها تمامی اصناف لحاظ نشده است.

اصناف و مشاغل فرهنگی که از اعتماد مردم به آنان سوال شده نیز عبارتند از: روحانیون، روزنامه نگاران، اساتید دانشگاه و معلمان. شایان ذکر است در موج چهارم و پنجم بررسی شاخص‌های فرهنگ عمومی کل کشور دو صنف معلمان و اساتید با یکدیگر ادغام شده و صنف روزنامه نگاران نیز با هنرمندان به صورت یکسان سنجیده شده است. لذا برای نشان دادن روند میزان اعتماد، در دو پیمایش 82 و 84 این اصناف (معلمان با اساتید و روزنامه نگاران با هنرمندان) ادغام شده است.

همان گونه که در نمودار زیر دیده می‌شود، اعتماد مردم به روحانیون که یکی از اقشار تاثیرگذار در عرصه فرهنگ هستند تغییر چندانی نداشته و به صورت یکسان طی دهه ( از 82 لغایت 92 ) حفظ شده است. همچنین قابل ذکر است که در نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در سال 1391-1392 نیز، روحانیون در نظر مردم از اقشار دانشگاهی و یا احزاب سیاسی، نقش موثرتری را در انتخاب داشتند.

نمایش میانگین اعتماد مردم به روحانیون

اساتید و معلمان به عنوان عناصر جدی عرصه فرهنگ که معمولاً کمتر در هیاهوهای فرهنگی دیده می شوند، قشر دیگری هستند که نظرسنجی‌ها را به خود اختصاص داده اند. هرچند روند اعتماد مردم به این اقشار نیز رو به کاهش است، اما این کاهش چندان جدی نیست. با مشاهده نمودارهای ذیل می توان از جایگاه مناسب این اقشار در عرصه فرهنگ خبر داد.

نمایش میزان اعتماد مردم به اساتید دانشگاه و معلمان

متاسفانه همچنان که شاهد هستیم روزنامه نگاران با کاهش جدی اعتماد مردم به آنان از 1382 تا 1384 بیش از بیست درصد روبرو بوده اند. البته با تجمیع خبرنگاران و هنرمندان باز نیز کاهش اعتماد به آنان قابل توجه است.

نمایش میزان اعتماد مردم به خبرنگاران و هنرمندان

با توجه به فقدان اطلاعات در زمینه فرهنگ اکنون نوبت آن است که در ابتدای سال با یک پژوهش جدی و علمی نگرش مردم به فعالیت ها، متولیان و دستگاه های فرهنگی سنجیده شود. در پایان سال نیز می توان نتایج فعالیتهای گسترده سازمان‌ها را به طور مجدد سنجید و چه بهتر که این نظرسنجی ها در سال های آینده نیز ادامه یابد تا روند تغییرات نیز قابل مشاهده باشد.

تعداد صفحات : 20

درباره ما
Profile Pic
به سایت روستای سقی به ادرس سقی نیوز دات ای ار خوش امدید این سایت به منظور ارائه اخبار روستای سقی و اطلاعیه هایی از هیئت انصارالمهدی در مشهد در حال فعالیت است امیدواریم در این لحظاتی ک با ماهمراه هستید بهترین لحظات رو داشته باشید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 232
  • کل نظرات : 157
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 212
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 286
  • بازدید ماه : 579
  • بازدید سال : 1,618
  • بازدید کلی : 187,235