loading...
روستای سقی|سقی نیوز|سقی|گناباد
☺ Admin ☺ بازدید : 97 چهارشنبه 11 تیر 1393 نظرات (1)

www.gif

باسلام

خدمت تمامی همشهریان عزیز میرساند جهت اطلاع از تمامی اخبار جدید در سایت عضو شوید

برای عضویت در سایت سقی نیوز کافی است به قسمت بالادر کنار (صفحه اصلی)نوشته شده عضویت میتوانید عضو شوید 

با عضویت در این سایت تمامی اخبار به ایمیل شما ارسال میشود 

یا 

جهت عـــــضويت در سايت ايــــــــــنـــــــجـــــــــا را کليک کنيد


☺ Admin ☺ بازدید : 110 چهارشنبه 11 تیر 1393 نظرات (2)


برای شناخت هر پدیده ای درجهان واقع لازم است ابتدا ازآن تعریف مناسب ونسبتاً جامعی داشته باشیم ، چرا که بدون دانستن تعریفی مناسب ازآن نمی توان به آن رابه خوبی درک نمود.

 


زلزله چیست؟


لرزش ناگهانی پوسته‌های جامد زمین ، زلزله یا زمین لرزه نامیده می‌شود. دلیل اصلی وقوع زلزله را می‌توان افزایش فشار بیش از حد داخل سنگها و طبقات درونی زمین بیان نمود. این فشار به حدی است که در سنگ گسستگی بوجود می‌آید و دو قطعه سنگ در امتداد سطح شکستگی نسبت به یکدیگر حرکت می‌کنند. به سطح شکستگی که توأم با جابجایی است، گسل گفته می‌شود. وقتی که سنگ شکسته می‌شود، مقدار انرژی که در زمان طولانی در برابر شکستگی حالتهای مختلفی را برای آزادسازی انر‍ژی نهفته شده بوجود می‌آورد.

بطوری که در ابتدا فشار و نیروهای درونی ممکن است باعث ایجاد یکسری لرزه‌های خفیف و کوچک در سنگها شود که پیش لرزه نامیده می‌شود. بعد از اینکه فشار درونی بر مقاومت سنگها غلبه کرد انرژی نهفته آزاد می‌گردد و زمین لرزه زلزله اصلی رخ می‌دهد، البته نباید از اثر لرزشهای کوچکی که بعد از زمین لرزه اصلی نیز اتفاق می‌افتد و به نام پس لرزه معروف هستند، چشم پوشی کرد. لرزه ، پیش لرزه ، لرزه اصلی و پس لرزه مجموعا یک زمین لرزه را نشان می‌دهند.

باید توجه داشت که تمام زلزله‌ها با پیش لرزه‌ها همراه نیست و همچنین پیش لرزه را نمی‌توان مقدمه وقوع یک زلزله بزرگ دانست، زیرا در بسیاری از موارد یک زلزله مخرب خود یک پیش لرزه فوق العاده مخربی بوده است که در تعقیب آن اتفاق افتاده است. همچنین در بسیاری از زمین لرزه‌ها زلزله اصلی بدون هیچ لرزه قبلی و یکباره اتفاق می‌افتند، زلزله‌هایی هم در اثر عوامل دیگر مثل ریزشها (مثلا ریزش سقف بخارهای آهکی و زمین لغزشها) و یا در بعضی موارد فعالیتهای آتشفشانی نیز بوجود می‌آید که مقدار و شدت آنها کمتر است.


چرا زلزله به وجود می آید؟


به درستی مشخص نیست که چرا زلزله بوجود می‌آید، اما همانطور که قبلا اشاره شد تجمع انر‍ژی در درون زمین از یک طرف و افزایش نیروی زیاد در درون زمین و عدم تحکمل طبقات زمین برای نگهداری این انرژی از طرف دیگر موجب شکسته شدن زمین در بعضی نقاط آن شده و انرژی از محل آن آزاد می شود. این شکستگی که اکثرا با جابجایی زمین اتفاق می‌افتد باعث خطرات و ایجاد لرزش زمین می‌شود که به آن زلزله گفته می‌شود.

☺ Admin ☺ بازدید : 134 چهارشنبه 11 تیر 1393 نظرات (0)


وقتی تو سقی هستیم نمیدونم به چه دلیل یهو آب روستا برای مدتی قطع میشه. ما زمانی ک سقی میایم ک مناسبتی باشه و همه مردم روستا اعم از مشهد و گناباد و نقاط دیگر به سقی میان. با خودم میگم شاید علتش افزایش یهو جمعیت باشه ولی بازم نباید اینطوری باشه باید به این مسئله بیشتر اهمیت بدیم .

باید فکری برای این موضوع کرد چرا ک آب برای موجودات روی زمین بیسار حیاتی است


قرار داشتن ایران به ویژه سقی در منطقه گرم و خشک موجب شده تا استحصال و بهره‌وری از آب بویژه آب شرب و سالم موضوع مهمی به شمار رود.

براساس آمارها مصرف آب در ایران 90 تا 95 میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با دیگر کشورها رقمی بسیار بالا به حساب می‌آید؛ البته کاهش بارندگی‌ها در سال گذشته و رشد فزاینده بیابانی درکشور به ویژه روستاهای اطراف گناباد، ایران را نیازمند به 120 میلیارد مترمکعب خواهد کرد که در سال‌های آتی مصرف این نعمت الهی تشدید خواهد شد.به گفته وزیر نیرو، در حال حاضر بیش از 90 درصد آب‌های کشور در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد که بهتر است بگوییم به دلیل روش نادرست آبیاری و به دلیل خشکسالی در این بخش، بخش زیادی از آب مورد استفاده در کشور و مناطق خشک هدر می‌رود.

n00182923-t.jpg

☺ Admin ☺ بازدید : 106 سه شنبه 10 تیر 1393 نظرات (0)

بدون هیچ مقدمه ای، توجه شما را به سخنان فوق العاده ی ولی امر مسلمین جهان جلب می نمایم:


” دشمن راز پیروزى ما در خرمشهر و خرمشهرها را به چشم دید و فهمید این ملت اگر پرچم اسلام و ایمان را برافراشته نگهدارد، در همه میدانها پیروز خواهد شد؛ بنابراین سعى کردند این پرچم را سرنگون کنند. امروز همه تلاش امریکا و دستگاه و جبهه استکبار این است که عنصر قدرت و قوّت و مقاومت را از ما بگیرد؛ یعنى مى‌خواهد ایمان و اتّکاءِ به نفس و امید و اتّحاد را در ما تضعیف کند. ملتى که ایمان و اتحّاد نداشته باشد و نسبت به آینده مأیوس باشد، پیداست که در همه میدانها شکست خواهد خورد؛ در سیاست هم شکست مى‌خورد، در اقتصاد هم شکست مى‌خورد، در سازندگى کشور هم شکست مى‌خورد. آنها مى‌خواهند اینها را از ما بگیرند. اوّلین ضربه‌اى که مى‌زنند، این است که ملت را از خود مأیوس کنند.


امروز عدّه‌اى متأسفانه کارشان این شده است که مرتّب دشمن را بزرگ و خود را کوچک کنند، عظمت دشمن را به رخ همه بکشند و دائماً بگویند ما نمى‌توانیم!

یعنى ما هم مثل خیلى از کشورها و دولتها باید برویم در هاضمه استکبار جهانى هضم شویم! اینها اشتباه مى‌کنند؛ خودشان ضعیف و از درون پوکند – یا پوک بودند یا پوک شدند – لذّتهاى دنیا آنها را پوک کرده است؛ دنیاطلبى آنها را بى‌ارزش و بى‌هویّت کرده است؛ بنابراین خیال مى‌کنند همه مثل آنهایند. نخیر؛ این ملت توانا و امیدوار است؛ بیخود دل ملت را نلرزانند و مرتب نگویند ما نمى‌توانیم و قدرت حرکت نداریم. چرا، این ملت قدرت حرکت دارد؛ این ملت اسلام دارد؛ این ملت ابزار و وسیله بسیار مؤثّر ایمان را دارد؛ این ملت اتّحاد حقیقى و قلبى خود را با مسؤولان کشور دارد. این رشته اتّحاد مقدّسى که با پیوندهاى ایمان و عاطفه محکم شده است، در کمتر جایى از دنیا شبیهش مى‌شود پیدا کرد.


rahbar.jpg


پیشنهاد میکنم به ادامه مطلب برید و ادامه سخنان رو بخونید

☺ Admin ☺ بازدید : 112 سه شنبه 10 تیر 1393 نظرات (2)

«السّلام علیک یا شهر اللَّه الأکبر»؛ بدرود اى بزرگترین ماه خدا و اى جشن اولیاء خدا. «السّلام علیک یا أکرم مصحوب من الأوقات»؛ بدرود اى شریف‌ترین و عزیزترین مصاحب از وقت‌ها و زمان‌ها و اى بهترین ماه از لحاظ روزها و ساعت‌ها. «السّلام علیک من شهر قربت فیه الآمال»؛ بدرود اى ماهى که آرزوها در آن به ما نزدیک شد؛ یعنى ما با تلاش خودمان، تلاش مضاعفان، به آمال و آرزوهاى حقیقى و انسانى خودمان نزدیک شدیم.


011.jpg


به همین ترتیب با این جملات و کلمات، امام سجاد این ماه مبارک را بدرود مى‌گوید و از لیلةالقدر و از دعا و از قرآن و از مغفرت در این ماه به گرمى و مشتاقانه حرف مى‌زند و بعد از خداى متعال درخواست مى‌کند که: خدایا آنچه را که در این ماه به ما رسیده، براى ما نگه دار؛ و آنچه را که ما از این ماه به‌دست نیاوردیم، این محرومیت ما را به‌عنوان یک نقص، به‌عنوان یک ضعف، مورد ترحم خودت قرار بده و براى ما جبران کن. و بعد امام سجاد آرزو مى‌کند که یک‌بار دیگر این ماه برگردد.


این یک نمونه از دعاهاى این ماه شریف بود که در پایان این ماه از زبان سیدالساجدین و معلم دعا و ذکر و یاد، مقدارى از آن را معنا کردیم. من اعتقادم این است که این دعاها با ترجمه‌هاى خوبى باید ترجمه بشود. کسانى که قادر بر ترجمه خوب این دعاها هستند، منهاى تفصیل و تشریح و تفسیر و توضیح، خودِ دعا را با یک زبان گویا و روشن و شیوا که تا حدى متناسب با بیانات خود امام سجاد باشد، ترجمه کنند و در اختیار فارسى‌زبان‌هایى که عربى نمى‌دانند، بگذارند تا این‌ها در این دعاها تدبر کنند و ببینید که چگونه مى‌شود با خدا حرف زد…

☺ Admin ☺ بازدید : 189 سه شنبه 10 تیر 1393 نظرات (0)

www.gif


باسلام

خدمت تمامی همشهریان عزیز میرساند جهت اطلاع از تمامی اخبار جدید در سایت عضو شوید

برای عضویت در سایت سقی نیوز کافی است به قسمت بالادر کنار (صفحه اصلی)نوشته شده عضویت میتوانید عضو شوید 

با عضویت در این سایت تمامی اخبار به ایمیل شما ارسال میشود 

یا 

جهت عـــــضويت در سايت ايــــــــــنـــــــجـــــــــا را کليک کنيد

☺ Admin ☺ بازدید : 89 دوشنبه 09 تیر 1393 نظرات (0)

یادم میاد اون زمانی ک کوچیک بودیم تو ماه رمضان هر شب جلسه قران برگزار میشد  بین مردم سقی ولی الان اون وضعیت نیست بلکه الان بدتر هم شده

اون زمانایی ک دلمون یه بهانه ایی ک مردم سقی رو ببینیم لک میزد ولی الان اون شور حال خبری نیست

کاش میشد دوباره بشه اون مراسم ها رو دوباره برگزار کرد

یادش بخیر


ماه رمضان


رمضان' یا رَمَضان المُبارَک (به عربی: رمضان) نام نهمین ماه سال قمری است. در این ماه، روزه بر مسلمانان واجب شده‌است.

 ماه رمضان در دین اسلام ماهی مبارک است. در قرآن از این ماه به عنوان ماهی که در آن قرآن نازل شده یاد شده‌است.

 مسلمانان معتقدند که شب قدر در این ماه واقع است. روزه داری در ماه رمضان بر مسلمانان واجب بوده و به همین دلیل خوردن غذاهای مقوی برای سحری و افطاری که مستحب است، تأکید می شود.


در این ماه بر تمام مسلمانان واجب است که روزه بگیرند و علاوه بر آن اعمال مستحبی بسیاری وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به تلاوت قرآن (که خواندن هر آیه در این ماه پاداشی معادل ختم قرآن در ماه های دیگر در نزد خداوند دارد.)،خواندن ادعیه(از جمله "یا عظیم و .." و ادعیه روزانه) و همچنین افطاری دادن اشاره کرد.خواندن نماز تراویح نیز که زمان آن بعد از نماز عشاءاست از عبادات مخصوص این ماه نزد اهل سنت میباشد. به گفته مسلمانان، در ماه رمضان درهای بهشت باز و در های جهنم بسته میباشد. شیاطین در غل و زنجیر هستند و دعاها مستجاب میگردد.

☺ Admin ☺ بازدید : 100 دوشنبه 09 تیر 1393 نظرات (1)

n00487951-b.gif


این طور ک بوش میاد وبلاگ ارزشمند بهنام الهیاری هم داره تعطیل میشه!!

این وبلاگ بهترین مکانی بود ک میتونستیم از وضعیت دقیق ساخت بنای هیئت انصارالمهدی در مشهد مطلع شویم

گرچه ماهم میتونیم از وضعیتش باخبر شویم اما نه از وضعیت کاملش(وبلاگ هیئت عزاداران روستای سقی.) از خیلی وقته بروز نشده با این وضع ماهم از یک منبع مهم خبر بی بهره موندیم


آدس(وبلاگ هیئت عزاداران روستای سقی):www.ansaralmahdi-1365.blogfa.com

☺ Admin ☺ بازدید : 111 دوشنبه 09 تیر 1393 نظرات (0)

24358_941163975_زندگینامه آیت الله محمد تقی بهلول گنابادی همراه با گزیده اشعار.jpg


در این قسمت بهلول یکی از شخصیت های عصر معاصر را به شما معرفی می کنم که آرامگاه این مرد  و روحانی بزرگ در شهرستان گناباد از توابع


استان خراسان رضوی می باشد.

فقط خواستیم یادی از این مرحوم کرده باشیم

 روحش شاد

صرفا جهت اطلاع

☺ Admin ☺ بازدید : 123 دوشنبه 09 تیر 1393 نظرات (2)



هرچند بارها و بارها قصه تلخ خشکسالي و پيامدهاي آن در منطقه گناباد سقی روايت شده و مسئولان نيز با گفتن «آري، چنين است» پديده خشکسالي را تصديق کرده اند اما کو مرهمي که دواي درد کند، انگار دير شده است. نوشدارو بعد از مرگ بي فايده است رمق از تن و جان سرزمين کهن و تاريخي گناباد سقی و به ويژه مناطق کوهپايه اي. و خشک آن گرفته شده است. اين بار خبرنگاران در حرکتي خود جوش و سواي از دعوت مسئولان، عزم جزم کرده اند که با حضور در مناطق خشک، روايتگر اين قهر و خشکسالي و مبارزه و استقامت باشند شايد که فرجي شود و با اين کار، گرهي از کار فروبسته ديارشان گشوده شود و اگر هم مراد نيابند، دست کم به قدر وسع کوشيده باشند.


قنات سقي، وضع اسفباري دارد


هشت ساعت آب قنات را در استخر جمع مي کنم و تمام اين آب فقط مي تواند يک درخت گردو را سيراب کند. : روستاي ما تبديل به يک مسافرخانه شده است به اين معنا که من خودم هر صبح  به گناباد مي روم و غروب براي خوابيدن به روستا برمي گردم و اين وضعيت بيشتر مردان روستاست. جواني هم در اين روستا پيدا نمي شود چون همه به شهرها رفته اند. به سمت قنات ديگري به نام «چراچ» که متعلق به مردم سقي است  مي رويم. آب اين قنات فقط مي تواند چند زنبور را که به ديواره استخر نيش مي زنند آن هم به زور سيراب کند. پيرمردي از قدمت روستاي چراچ مي گويد و حتي ادعا مي کند که نام چراچ در شاهنامه فردوسي نيز آمده است.در ميدان روستاي زيبد ميني بوس توقف مي کند و بعد از گذشت زماني اندک تعدادي از مسئولان و بزرگان روستا به استقبال ما مي آيند. «حسين اکبري» عضو هيئت امناي قنات زيبد در حالي که درختان خشکيده را تا دوردست ها نشان مي دهد، مي گويد: قبل از خشکسالي، زيبد دو قنات داشته که هر يک در ثانيه ۴۵ ليتر آب دهي داشته است اما امروز اين قنات ها فقط ۳ ليتر در ثانيه آب تحويل مي دهد.

☺ Admin ☺ بازدید : 123 دوشنبه 09 تیر 1393 نظرات (0)


بافرا رسیدن ماه رمضان همچنان از نعمت گاز بی بهره هستیم.

فرماندار گناباد اعلام کرد بود که سعی در پوشش کامل گاز در تمامی روستاهای اطراف گناباد را دارد.این در حالی است که 3 ماه از ان خبر می گذرد اماهمچنان خبری از پوشش کامل گاز در روستاها نیست از جمله روچی , سقی و ...

این در حالی است که روستای کلات از پوشش کامل گاز بهره مند هستند وجالب این جاس که با این که فاصله زیادی بین کلات و سقی نیست کلات گازرسانی شد ولی سقی نه

جا تاسف دارد

تعداد صفحات : 20

درباره ما
Profile Pic
به سایت روستای سقی به ادرس سقی نیوز دات ای ار خوش امدید این سایت به منظور ارائه اخبار روستای سقی و اطلاعیه هایی از هیئت انصارالمهدی در مشهد در حال فعالیت است امیدواریم در این لحظاتی ک با ماهمراه هستید بهترین لحظات رو داشته باشید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 232
  • کل نظرات : 157
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 223
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 297
  • بازدید ماه : 590
  • بازدید سال : 1,629
  • بازدید کلی : 187,246